rower zimą

Przygotuj się do jazdy zimą

Śnieg, czarny lód, ulewa, ciemność… zimowa jazda na rowerze może być wyzwaniem – i może być wspaniała! Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu roweru i właściwej odzieży nawet zimne dni mogą być komfortowe i bezpieczne.

Ogólne wskazówki dotyczące jazdy na rowerze zimą:

  • Przed zimą wyreguluj swój rower i zmień smar na taki, który działa na mokrą pogodę.
  • Zaopatrz się w błotniki
  • Upewnij się, że Twoje światła są wystarczające
  • Sprawdź klocki hamulcowe i zastanów się nad zastosowaniem klocków przeznaczonych do jazdy w warunkach zimowych
  • Załóż opony z cięższym bieżnikiem lub opony z kolcami
  • Zaopatrz się w jasną kurtkę, spodnie przeciwdeszczowe, ciepłe warstwy wewnętrzne i zimowe rękawiczki rowerowe.

Przygotowanie roweru i konserwacja zimą

Nie da się tego uniknąć – Twój rower zostanie zniszczony podczas zimowych dojazdów do pracy. Możemy jednak ograniczyć działanie wody, soli i niskich temperatur odpowiednio przygotowując rower.

Wykonaj przegląd przed nadejściem poważnej zimy (sprawdź lokalny sklep rowerowy czy oferujące usługi przeglądów). Dobrym pomysłem jest ponowne napełnienie łożysk kół i główki ramy. Nasmaruj dolny suport i zainwestuj w smar do łańcucha na mokro lub na bazie wosku. Warto rozważyć wymianę pancerzy hamulca i przerzutek na pancerze o pełnej długości (chyba że rower jest wyposażony w wewnętrzne prowadzenie linek). Możesz użyć opasek zaciskowych, aby przymocować pancerze do ramy. Nie będzie to wyglądać super elegancko, ale zapewni płynniejszą zmianę przełożeń i hamowanie.

W zimie po każdej jeździe przetrzyj łańcuch i smaruj go co najmniej trzy razy w miesiącu, aby zapobiec rdzy, zużyciu i korozji spowodowanej solą drogową. Raz w miesiącu lub co tydzień, jeśli warunki pogodowe są szczególnie trudne, nanieś na ruchome części roweru smar w aerozolu. Zapobiegnie to zapiekaniu się części i ich rdzewieniu. Należy unikać rozpylania smaru na obręcze lub hamulce. Zapraszamy do sprawdzania oferty produktów do konserwacji rowerów, które możesz zamówić w sklepie Obike.

Błotniki

Błotniki są kluczowe podczas jazdy zimą, to jedno z najważniejszych akcesorium rowerowych – bez nich będziesz pokryty mokrym, brudnym błotem z opon, podobnie jak osoby jadące za Tobą. Ściśle przylegające błotniki, które dopasowują się do krzywizny opony, świetnie sprawdzają się w deszczowym klimacie, ale w śnieżnym mogą zapchać się błotem pośniegowym. Zatrzaskowe błotniki, które mocuje się do rury tylnej lub sztycy podsiodłowej, są lepszym rozwiązaniem w przypadku intensywnych opadów śniegu.

Światła rowerowe

Zarówno przednie, jak i tylne światło są niezbędne do jazdy w warunkach ograniczonego światła dziennego i przy słabej widoczności. W słabo oświetlonych miejscach kluczowe jest przednie światło, które pomoże Ci zobaczyć, co jest przed Tobą (a nie tylko być widzianym). Wybierz lampkę o mocy 150 lumenów lub większej. Jeśli dojeżdżasz do pracy tylko w dobrze oświetlonych miejscach, wystarczy Ci przednia lampka o mocy od 60 do 150 lumenów, która pomoże innym Cię zobaczyć. Zimne warunki są trudne dla baterii, dlatego warto rozważyć zamontowanie dwóch tylnych lampek lub przynajmniej mieć przy sobie zapasową.

Hamulce


Jeśli używasz hamulców typu cantilever lub V-brake, specjalne zimowe klocki hamulcowe poprawiają hamowanie na mokrej nawierzchni i usuwanie błota. Jeśli używasz hamulców tarczowych (idealnych do jazdy w zimie), wybierz klocki spiekane zamiast organicznych, aby uzyskać lepsze osiągi i trwałość na mokrej nawierzchni. Warunki zimą sprawiają szybsze zużycie hamulców. Obserwuj klocki i wymień je na nowy zestaw, gdy zauważysz duże zużycie.

Wyposaż swój rower w opony zimowe

Rowery górskie: W umiarkowanych warunkach dobre właściwości trakcyjne zapewniają zwykłe opony terenowe napompowane do niższej wartości PSI. Jeśli spodziewasz się bardzo śnieżnych lub oblodzonych warunków, opony zimowe z kolcami i szeroki profil bieżnika znacznie zwiększą przyczepność. Większość przyczepności jest uzyskiwana przez przednią oponę. Jeśli zdecydujesz się na tylko jedną oponę kolcowaną, umieść ją na przodzie.

Rowery trekingowe i gravele: Te rowery świetnie nadają się do zimowych dojazdów do pracy. Ich prześwit pozwala na zastosowanie dużych opon 700C i błotników. Używaj opon kolcowanych 700C w warunkach śnieżnych lub oblodzonych. W łagodniejsze zimy dobrą przyczepność zapewni duża opona o szerokości 35+ z niższym ciśnieniem.

Rowery szosowe: Nie są idealne w ośnieżonym lub oblodzonym terenie, ponieważ opony typu slick nie zapewniają odpowiedniej przyczepności. Sprawdzają się jednak w deszczowych miejscach, w których od czasu do czasu występują przymrozki. Jeśli pozwala na to wolna przestrzeń między oponą a hamulcem, wybierz możliwie jak najszerszą oponę (700 x 30 lub więcej). W rowerze szosowym prawdopodobnie nie ma wystarczającego prześwitu, aby zamontować opony z kolcami.

Rowery typu Fat: Doskonałe do zimowych dojazdów do pracy i jazdy po szlakach. Dzięki dużemu prześwitowi przypominają rower górski z rakietami śnieżnymi. Przeznaczone do opon 4 do 5-calowych i obręczy 100 mm+, rowery typu fat bike są stworzone do jazdy po zaśnieżonych, oblodzonych i błotnistych nawierzchniach. Rozmiar opon zwiększa trakcję i pozwala na jazdę przy bardzo niskim ciśnieniu w oponach. Podobnie jak wyczynowe rowery górskie, mają hydrauliczne hamulce tarczowe, przednie zawieszenie i geometrię XC. W przypadku ekstremalnie oblodzonych warunków dodaj kolcowane opony, a na drogach zostaniesz tylko ty i pług śnieżny.

Jak się ubrać na rower zimą

Ubieranie się na zimową jazdę rowerem wymaga ostrożności – zbyt dużo warstw, a przegrzejesz się, zbyt mało, a będzie ci zimno. Ale z odpowiednim wyposażeniem i chęcią eksperymentowania, zimowa droga jest twoja.

Warstwy są niezbędne: ściśle przylegająca, oddychająca warstwa podstawowa pod koszulką lub spodenkami utrzymuje ciepło bez przegrzania. Wybierz oddychającą i odprowadzającą wilgoć wełnę lub materiał syntetyczny.

Wodoodporna i oddychająca powłoka jest idealna na mokre i zimne warunki. Upewnij się, że kurtka, której używasz, jest uszczelniona na szwach i ma otwory wentylacyjne z tyłu lub zamki błyskawiczne pod pachami. Kurtki narciarskie sprawdzają się w ekstremalnie niskich temperaturach, ale pamiętaj, że sól drogowa i zimowy błoto mogą je uszkodzić.

Wodoodporne spodnie z uszczelnionymi szwami są doskonałe w zimnym terenie Szukaj spodni z odblaskowymi detalami.
Termiczne i wodoodporne rajstopy rowerowe sprawdzają się w mroźne dni. Zakładaj je na długie spodnie (wełniane lub z oddychającego materiału syntetycznego).

Nakrycia głowy


Opaski na głowę zapewniają dobre ciepło i ochronę uszu, jednocześnie umożliwiając duży przepływ powietrza. W chłodniejszych warunkach wąska czapka noszona pod kaskiem zapewnia ciepło bez zbytniego obciążenia. W ekstremalnych warunkach, gdy potrzebna jest ochrona całej twarzy, kominiarka utrzymuje ciepło szyi, twarzy, uszu i głowy.

Ocieplacze na szyję są popularnym rozwiązaniem dla osób dojeżdżających do pracy. W połączeniu z czapką lub opaską na głowę, oddychający ocieplacz na szyję można podciągnąć, aby w razie potrzeby zakryć podbródek.

Rękawice

lobster mitts


W deszczowy dni wybieraj rękawice wodoodporne z oddychającej tkaniny z wewnętrznie podklejonymi szwami. W chłodniejszych temperaturach wybieraj rękawice odporne na warunki pogodowe z umiarkowaną lub grubą izolacją. Rękawiczki kolarskie często mają wytrzymałe skórzane lub wyściełane dłonie, a polarowa naszywka na kciuku jest miłym dodatkiem. Ekstremalne temperatury wymagają rękawiczek z rozdwojonymi palcami lub rękawiczek typu “lobster”. Łączą one ciepło rękawiczek ze zręcznością, jak w rękawiczkach, podczas zmiany biegów i hamowania.

Skarpety, nakładki na buty i obuwie


Wełniane lub syntetyczne skarpety przeznaczone do jazdy na rowerze nie zbijają się i mają strategiczne strefy amortyzacji dla większego komfortu.
W mokrym dni zestaw ochraniaczy na buty lub butów utrzyma buty w suchości i doda im ciepła.
W przypadku ekstremalnych temperatur wybierz ocieplane buty z wodoodporną powłoką.
Buty turystyczne dobrze sprawdzają się podczas krótkich dojazdów. Wiele z nich oferuje wodoodporność, a także dobrą ochronę i ciepło.
Zimowe buty rowerowe z wbudowanymi getrami, wodoodpornymi materiałami i izolacją są świetnym wyborem dla osób dojeżdżających do pracy lub na długie zimowe przejażdżki.